Kompletta hjul – en stor potential för bilåterförsäljare

Som återförsäljare av bilar vill du naturligtvis alltid göra fler affärer och få fler och fler nöjda kunder. Hjul är kanske inte det första man tänker på när man funderar kring hur man kan förbättra den totala affären, men här finns det faktiskt en möjlighet som man kanske missar. En möjlighet med stor potential för dig som enskild återförsäljare!

Nyförsäljning – ett bra tillfälle att sälja vinterhjulen

Vid nybilsförsäljning väljer många bilkunder att också köpa till vinterhjulen. Detta är en enkel och bekväm lösning för man slipper att själv ge sig ut för att köpa dem någon annanstans och kan baka in dem i bilfinansieringen. Att lagerhålla hjul för att kunna lösa detta brukar inte vara ett alltför stort problem för de flesta handlarna.

Inbytesbilar däremot, är en helt annan historia: Att lagerhålla hjul för att också täcka begagnade bilar är orimligt för de flesta. Man har helt enkelt inte utrymmet – och vill heller inte binda för mycket kapital i ett sådant lager.

Är begagnatmarknaden verkligen ointressant?

Kunden som köper en begagnad bil förväntar sig nog att vinterhjulen ligger i bagageutrymmet. Och att de där hjulen ofta är i så dåligt skick att de egentligen borde kasseras, kan ju tyckas vara bilköparens problem. Så hjul till begagnatmarknaden är i praktiken inte särskilt intressant för bilhandlaren.

Men om du och dina säljare bara fokuserar på att sälja vinterhjul till nybilarna går du miste om en potentiellt god affär. Det gäller bara att flytta blicken mot begagnat-hallen och tänka till lite.

Begagnatmarknad med potential

Om du ökar försäljningen av nya hjul till de begagnade bilarna, ökar också den totala affären. För att utnyttja den här potentialen fullt ut krävs dels att säljarna även fokuserar på begagnatsidan och dels ett systematiskt förhållningssätt.

Tänk systematiskt

Börja med att bestämma vilket skick på de begagnade hjulen som är acceptabelt. Detta blir din standard för lägsta nivå. Gå sedan igenom alla inbytesbilar och kassera alla hjul som inte når upp till den här nivån. Här har du en potential att sälja vinterhjul, och det är nu upp till säljarna att bli bättre på att sälja hjul också till begagnade bilar.

Ett räkneexempel:

Antag att du säljer 300 begagnade bilar. Ett realistiskt mål kan vara att sälja nya hjul till 20 % av de begagnade bilarna (när säljarna blir bättre på att sälja till begagnat, kan målet sättas högre).

300 bilar x 20 % = 240 hjul

Snittpris per hjul ca 1900:-/st. (ex moms)

Vid ett TG på 30 % ger det ett TB på 136.800:-.

Bra också för kunden

Detta kritiska förhållningssätt till "medföljande" vinterhjul är i grunden bra också för bilköparen. De däck som kasserats borde ju ändå inte ha använts, och därför kommer de nya hjulen att öka säkerheten och kanske också ge en bättre körupplevelse i den nya, begagnade bilen. Dessutom hade han nog inte blivit så nöjd när han sedan upptäcker att vinterhjulen som ingick i köpet inte duger att köra på.

 

Pålitlig leverantör är nyckeln

Eftersom du med all säkerhet inte kan lagerhålla hjul för de begagnade bilarna, blir hjulleverantören särskilt viktig. Snabb leverans av hjulen är naturligtvis bra, men det viktigaste är här att leverantören är pålitlig så att du alltid kan vara säker på att hjulen verkligen finns när kunden hämtar bilen. Detta är särskilt viktigt på vintern, eftersom vinterhjulen då också måste vara monterade på bilen när den hämtas.

För att utnyttja potentialen i försäljning av nya hjul till begagnade bilar måste du alltså säkerställa att hjulleverantören har det sortiment, den service och den leveranssäkerhet som krävs för att bygga din affär.

Upptäck fler affärsmöjligheter på Allt om hjul för återförsäljare.

 

Martin Tillsten
Har arbetat med däck och fälgar sedan 1997. Både som importör, grossist samt nu senast med en del projekt inom Dawero bolagen. Har bred kompetens med allt från mc, motorsport, veterandäck till vanliga personbilsdäck.

Ämne

Hjul
Håll mig uppdaterad
Prenumerera