Däckskola

Vinterdäck

Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S.

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

Mönsterdjupet för vinterdäck ska vara minst 3 millimeter.


SOMMARDÄCK

Däck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana.

 

DäckMÄrkning

205/55R16 91 V

205 - står för däckets bredd i millimeter.

55 - profilen, en procentsats av däckets bredd, i detta exempel är profilen 55% av 205 millimeter.

R16 - R betyder att däcket är ett Radialdäck, 16 är storlek på fälgen (i tum).

91 - däcket belastningsindex, ett index som visar den maximala vikten däcket kan bära. Index 91 = 615kg. Se nedan för indextabell.

V - står för däckets hastighetsindex, alltså däckets rekommenderade max hastighet, V = 240km/h

 

BELASTNINGSINDEX

Belastningsindex anger den last i kilo ett däck maximalt får utsättas för. Däck till lätta lastbilar har ofta två olika belastningsindex. Detta gäller vid dubbelmontage, till exempel 90/88. Den lägre siffran anger vad varje enskilt däck i ett dubbelmontage klarar. Den högre siffran gäller per däck vid enkelmontage.

Hastighetsindex

Däckets hastighetsindex hittar du på däckets sida. Exempelvis 205/55 R16 V, här är det bokstaven V som är däckets hastighetsindex, alltså däckets rekommenderade maxhastighet är 240 km/h (se tabellen nedan). 

Vinterdäck har som regel ett lägre hastighetsindex än vad ett sommardäck har, det beror bland annat på att vinterdäcket har ett grövre mönster och en mjukare gummiblandning.

 

 

 

EU DÄCKMÄRKNING

EU har skapat märkningssystemet för att påtala säkerhet och miljöaspekterna genom betyg av däcken inom tre aspekter: rullmotstånd, våtgrepp och buller nivån.


Rullmotstånd

Till vänster på däckmärkningen hittar vi en energieffektivitetsgradering som visar däckets inverkan på bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen. Däcken svarar för ca 20 % av bilens bränsleförbrukning, främst beroende på sitt rullmotstånd.

Våtgrepp

Till höger på däckmärkningen hittar vi en skala som visar däckets prestanda vid inbromsning på vått underlag. Mätningarna utförs på ett fordon i enlighet med betingelserna i EU-direktivet (hastighet, underlagets karaktär, vattendjup, temperatur…) 

Skillnaden i bromssträcka på vått underlag mellan en bil med klass A resp. klass F-däck är över 10 meter.

Ljudnivå

På den nedre delen av däckmärkningen ser vi vilken ljudnivå däcket ger ifrån sig utanför bilen (alltså inte det däckbrus som föraren hör i kupén) mätt i decibel.